@booklet {269, title = {Wp{\l}yw kryzysu gospodarczo-finansowego na przysz{\l}o{\'s}{\'c} Jednolitego Rynku}, year = {2011}, abstract = {

Kryzys gospodarczy z 2008 r. odbi{\l} si{\k e} na gospodarkach ca{\l}ego {\'s}wiata, dotykaj{\k a}c poszczeg{\'o}lne z nich w r{\'o}{\.z}nym stopniu. Skutki kryzysu widoczne do teraz nie pozosta{\l}y bez wp{\l}ywu na priorytety i decyzje gospodarcze podejmowane w ramach Unii Europejskiej. Obserwuj{\k a}c integracj{\k e} gospodarcz{\k a} nale{\.z}y przypomnie{\'c}, {\.z}e wprowadzenie wsp{\'o}lnego rynku w {\.z}ycie w 1993 r. jest konsekwencj{\k a} realizacji etap{\'o}w integracji gospodarczej, zaproponowanych w uj{\k e}ciu teoretycznym przez B. Balassa, kt{\'o}ry postulowa{\l} doj{\'s}cie poprzez rynek do unii gospodarczej i walutowej (UGiW) i w konsekwencji pe{\l}nej unii (unii politycznej). Z za{\l}o{\.z}enia {\.z}aden z etap{\'o}w wcze{\'s}niejszych nie eliminuje dorobku etap{\'o}w poprzednich, a osi{\k a}ganie nowych jest dodawaniem kolejnych wsp{\'o}lnych element{\'o}w i usuwaniem istniej{\k a}cych na dotychczasowym etapie barier. Wsp{\'o}lny rynek nie jest wolny od wielu barier w zakresie przep{\l}ywu towar{\'o}w, us{\l}ug, os{\'o}b, kapita{\l}u oraz przedsi{\k e}biorczo{\'s}ci. Ich usuwanie powinno pom{\'o}c funkcjonowa{\'c} w ramach UGiW i prowadzi{\'c} do wi{\k e}kszej harmonizacji i koordynacji polityki gospodarczej, a w szczeg{\'o}lno{\'s}ci polityki fiskalnej, w Unii Europejskiej. Jest to w UE element relatywnie s{\l}aby w por{\'o}wnaniu z polityk{\k a} monetarn{\k a}. Polityka monetarna jest scentralizowana w ramach Europejskiego Banku Centralnego (EBC) oraz Europejskiego Systemu Bank{\'o}w Centralnych (ESBC). Polityka fiskalna (polityka wydatk{\'o}w, inwestycji, podatkowa etc.) podlega zaledwie harmonizacji, np. w zakresie stawek podatk{\'o}w po{\'s}rednich VAT. Zgodnie z za{\l}o{\.z}eniami teorii optymalnych obszar{\'o}w walutowych proponowanych przez wielu ekonomist{\'o}w (por. R. Mundell, P.B. Kennen, R.J. McKinnon), to w{\l}a{\'s}nie polityka fiskalna powinna zosta{\'c} ujednolicona w pierwszej kolejno{\'s}ci, by potem stanowi{\'c} fundament dla prowadzenia polityki monetarnej. W Unii Europejskiej podj{\k e}to pr{\'o}b{\k e} odmiennego podej{\'s}cia do integracji gospodarczej, pozostawiaj{\k a}c w r{\k e}kach rz{\k a}d{\'o}w pa{\'n}stw cz{\l}onkowskich narz{\k e}dzia polityki fiskalnej. Decyzja ta, podyktowana odmienno{\'s}ci{\k a} poziomu rozwoju gospodarczego pa{\'n}stw, wydawa{\l}a si{\k e} by{\'c} racjonalna i umo{\.z}liwia{\l}a reakcj{\k e} polityk{\'o}w gospodarczych na zmiany koniunktury w r{\'o}{\.z}nych fazach cyklu gospodarczego {\textendash} z uwzgl{\k e}dnieniem recesji czy kryzysu. Za{\'s} d{\k a}{\.z}enie do wyr{\'o}wnywania poziomu rozwoju gospodarczego i spo{\l}ecznego jest jednym z cel{\'o}w w Unii Europejskiej. Jest warunkiem koniecznym procesu pog{\l}{\k e}biania integracji.

}, keywords = {kryzys gospodarczo-finansowy, Prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej, rynek wewn{\k e}trzny}, url = {http://ww2.senat.pl/k7/agenda/wydarz/2011/oe-176.pdf}, author = {{\L}ukasz Wr{\'o}blewski and Musia{\l}kowska, I. and Sapa{\l}a, M.} }